När vi kör radio, är det hur lätt som helst att bedöma andra stationers modulationsnivå och ljudkvalitet.
- Däremot är det något svårare att bedöma hur man själv låter.
I såväl DMR som SvxLink finns goda möjligheter att testa sin egen modulation.
- På SSB kan uteffekten öka om man modulerar kraftigare (till en viss gräns).
- På FM, inkl DMR, bestäms räckvidden av bärvågens styrka i förhållande till bruset.
- Mer än 100% modulation på FM låter i princip alltid illa.
- Men modulerar du för svagt, så blir du ofta svårläst.
- Det bästa är förstås om alla låter "lika högt".
Våra repeatrar är inställda för 12,5 kHz bandbredd, dvs "Narrow".
- Analog teknik är vanligen ganska förlåtande mot övermodulation.
- Digital teknik är däremot inte lika förlåtande.
- Att ställa riggen i "narrow" garanterar inte bra ljud.
- Det finns sändare som låter väldigt svaga i narrow.
- Och det finns vissa som låter väldigt starka även i Narrow.
Det finns en Papegoja i SvxLink (analog FM).
- Papegojan aktiveras med DTMF-kommandot 1{#}.
- Hos oss behöver kommandon inte avslutas med "fyrkant" (#).
- Repeatern talar om att Papegojan är aktiverad.
- Sänd till repeatern och släpp därefter PTT.
- Repeatern sänder nu tillbaka vad den hörde.
- Stäng Papegojan med "fyrkant" (#).
Det finns en Papegoja på DMR.
- Du når den genom att göra ett individanrop till 9990.
- Sänd till papegojan på samma sätt som ovan.
- Då får sedan ett anrop tillbaka med det som du spelade in.
Trafik på SvxLink, talgrupp 240, spelas in på Svx-Portalen.
- Där kan du lyssna hur du låter, om du har kört ett QSO på talgrupp 240.
- Gå till: https://svxportal.sm2ampr.net/#listen
- Klicka på det klockslag då ditt QSO började.
- Portalen spelar nu tillbaka QSOt.
- Du kan nu avgöra hur du lät i förhållande till din motstation.
Vad gör jag om jag inte låter bra?
- Det finns några parametrar att spela med i din radio.
Du är alltid välkommen att köra över våra repeatrar!
- Dvs även om du har en gammal radio utan några inställningar.
Gå vidare till:
- Talgrupp 240 på Svxlink (lektion 24)
- Innehållsförteckningen